Όλη η αλήθεια για τα αυγά. Πόσα πρέπει να τρώμε για να είμαστε υγιείς.

Τα αυγά έχουν πολύ υψηλή διατροφική αξία. Παρόλα αυτά πολλοί ανησυχούν λόγω της υψηλής χοληστερόλης (ή χοληστερίνης) που περιέχει ο κρόκος. Πράγματι κάθε κρόκος περιέχει 186mg χοληστερόλης (62% της συνιστώμενης ημερήσιας πρόσληψης).
Θεωρούταν λοιπόν μέχρι πρόσφατα ότι αν κάποιος πάρει πολύ χοληστερόλη με την τροφή του, ότι θα έχει αυξημένο κίνδυνο καρδιακής νόσου. Η αλήθεια βέβαια είναι ότι όσο περισσότερη χοληστερόλη παίρνουμε τόσο λιγότερη χοληστερόλη παράγει ο οργανισμός μας.
Η χοληστερόλη έχει συνδεθεί στη συνείδηση του κόσμου ως κάτι επιβλαβές και παραπέμπει σε εμφράγματα, καρδιοπάθειες και φάρμακα. Η αλήθεια είναι ότι η χοληστερόλη είναι συστατικό των κυτταρικών μεμβρανών καθώς και πρόδρομος ορμονών όπως της τεστοστερόνης, των οιστρογόνων, και της κορτιζόλης.
Είναι τόσο σημαντική που ο οργανισμός την παράγει στο ήπαρ σε συνθήκες διατροφικής έλλειψης.
Για πολλά χρόνια υπήρχε σύσταση για μείωση της διατροφικής χοληστερόλης αδιάκριτα.
Σήμερα ξέρουμε ότι 70% των ανθρώπων δεν απαντούν στη διατροφική χοληστερόλη (non responders), ενώ στο 30% υπάρχει μικρή αύξηση. Έχει περιγραφεί περιστατικό ενός άνδρα 88 ετών που έφαγε 25 αυγά χωρίς να προκληθεί αύξηση στη χοληστερόλη του αίματος.

Τα αυγά έχουν ευεργετικές δράσεις:
-Αυξάνουν την καλή χοληστερόλη (high density lipoprotein, ΗDL)
-Συνήθως δεν αυξάνουν την κακή χοληστερόλη (low density lipoprotein, LDL) ή την αυξάνουν λίγο.
-Tα αυγά που είναι εμπλουτισμένα σε Ω3 μειώνουν τα τριγλυκερίδια
-Αυξάνουν τα επίπεδα των αντιοξειδωτικών όπως η λουτεΐνη και η ζεαξανθίνη
-Περιέχουν χολίνη που είναι καλή τροφή για τον εγκέφαλο.
-Περιέχουν υψηλή ποσότητα πρωτεΐνης και βοηθούν στην απώλεια βάρους γιατί αυξάνουν τον κορεσμό.

Chicken

Τα αυγά και η καρδιακή νόσος:
Οι μελέτες δείχνουν ότι τα άτομα που καταναλώνουν περισσότερα αυγά έχουν τον ίδιο κίνδυνο για καρδιοπάθειες όπως και αυτοί που δεν καταναλώνουν.
Εξαίρεση αποτελούν οι διαβητικοί. Σε αυτούς φαίνεται ότι η κατανάλωση αυγών αυξάνει τις καρδιακές παθήσεις.

Πόσα πρέπει να τρώμε για να είμαστε υγιείς
-Σε άτομα υγιή (>2ετών), δεν υπάρχει περιορισμός στον αριθμό των αυγών σύμφωνα με τις τελευταίες αμερικάνικες οδηγίες (Φεβρουάριος 2015).

 Ένα αυγό βραστό ή ποσέ έχει 70-80 θερμίδες, ανάλογα με το μέγεθός του.
-Σε άτομα με διαβήτη και στεφανιαία νόσο καθώς και άτομα που λαμβάνουν φάρμακα για υψηλή χοληστερόλη θα πρέπει να συμβουλεύονται το γιατρό τους.
-Επίσης να σημειωθεί ότι οποιοσδήποτε περιορισμός αφορά τους κρόκους και όχι το ασπράδι των αυγών που αποτελεί υψηλής ποιότητας πρωτεΐνη και δεν περιέχει χοληστερόλη.
-Θα πρέπει να τονιστεί ότι όλα τα αυγά δεν είναι τα ίδια. Αυτά που περιέχουν Ω3 είναι προτιμότερα, καθώς και αυτά που προέρχονται από οικιακά πουλερικά.

Πηγές

http://www.health.gov/dietaryguidelines/2015-scientific-report/PDFs/Scientific-Report-of-the-2015-Dietary-Guidelines-Advisory-Committee.pdf (σελ. 17, σειρά 642)
U.S. Department of Health & Human Services press release, Feb. 19, 2015.
Dietary Guidelines Advisory Committee report, Feb. 2015.
http://authoritynutrition.com/how-many-eggs-should-you-eat/